Actievoorbeelden

Met het opstarten van een eigen geldinzamelactie maak je de kans nog groter dat het doelbedrag van het project gehaald wordt. Want wie zou jou nou weigeren te sponsoren als je dat op een goede manier vraagt en ze er iets leuks voor terugkrijgen? Zo kun je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw groep gaan helpen, ook mensen die niet direct iets met je groep hebben. Om je op ideeën te brengen vind je hier enkele voorbeelden.

Algemene actievoorbeelden

Koffie/thee tijdens de opkomst

Verzamel samen thermoskannen, vul ze met koffie en thee, koop plastic bekertjes, melk en suiker en verkoop koffie en thee rondom de opkomsten, bijvoorbeeld als ouders kun kind(eren) komen brengen. De opbrengsten hiervan kun je storten op je actiepagina. Zo creëer je extra betrokkenheid onder de leden, familie en bekenden en zorg je dat ze bekend worden met de projecten. Ook kun je hierbij vragen beantwoorden, uitleggen wat precies de bedoeling is en hoe mensen zelf kunnen helpen.

Social media doorgeefactie

Een simpele en ludieke doorgeefactie via Facebook of Twitter werkt vaak goed. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ALS Icebucketchallenge. Daag familie en vrienden bijvoorbeeld uit om een foto van zichzelf als ze net wakker zijn op Facebook te plaatsen en vervolgens weer een aantal andere mensen hiervoor te nomineren. Uiteraard is het dan wel belangrijk dat er naast het uploaden van foto’s ook daadwerkelijk donaties worden gedaan op jouw Steunscouting.nl groepspagina. Plaats om deze reden altijd de link van jouw eigen pagina in je Facebookbericht en verzin een actie die echt leuk is om te doen.

Bruiloft/Verjaardag

Vaak is een bruiloft/verjaardag een feest met veel cadeautjes. Erg leuk natuurlijk, maar is het soms niet een beetje te veel? Neem nu het zoveelste peper- en zoutstelletje en die afschuwelijke vaas die je alleen neerzet als de visite langs komt. Zonde! Laat mensen in plaats van het geven van cadeaus geld aan jouw groep doneren.

Nieuwjaarsduik

Laat jezelf sponsoren voor je deelname aan de Nieuwjaarsduik. Denken jouw vrienden en familie dat jij dat nooit zou doen? Dan zijn ze vast wel bereid om daar een leuk bedrag voor neer te leggen. Doe dit samen met je groep of speltak voor een gezellige dag en een ervaring om nooit meer te vergeten.

Sponsordag

Om geld in te zamelen voor de projecten van jouw vereniging kun je een sponsordag organiseren bij je groep. Zorg voor mensen die verschillende workshops, clinics en trainingen geven. Het organiseren van een speciale veiling of rommelmarkt kan natuurlijk ook. Probeer zo veel mogelijk mensen hiermee te bereiken, nodig iedereen uit, ook de pers en plan activiteiten voor jong en oud.

De handen uit de mouwen!

Restaurant

Tover je huis (of die van je ouders, vriend, vriendin, oma) een avond om in restaurant. Kook de sterren van de hemel en leg je gasten in de watten. Hoe meer jouw gasten genieten, hoe hoger de opbrengst voor jouw groep is!

Heitje voor een karweitje

Een ouderwets heitje voor een karweitje werkt nog altijd. Haal met simpele klusjes geld op voor jouw groep. De hond uitlaten, dieren verzorgen, onkruid wieden, auto’s wassen, de barbecue schoonmaken, een middagje helpen in de keuken, het gras maaien, kortom een heitje voor een karweitje. Bij jou in de buurt zijn er vast wel klusjes zoals deze te doen. Vraag in ruil een donatie op je actiepagina. Wie weet kun je hulptroepen optrommelen in vorm van speltakgenootjes, broertjes, zusjes, buurtkinderen, neefjes of nichtjes. Reken maar dat het een super gezellige middag wordt!

Optreden met muziek/dans/cabaret

Gebruik je talent om geld op te halen voor je groep. Speel je gitaar, zing je, of misschien wel allebei, vermaak mensen hiermee op straat, bij de club of binnen je familie en vriendenkring en vraag er een kleine bijdrage voor de projecten van de groep voor. Dit is natuurlijk ook leuk om samen te doen! Denk ook aan een huiskamerconcert.

Koekjes/(cup)cakejes/oliebollen bakken

Kun jij als geen ander koekjes, (cup)cakejes of oliebollen bakken? Of ken je een goed recept voor koekjes of andere lekkere hapjes? Sluit jezelf een middagje op in de keuken en bak je favoriete zoetigheden. Deze kun je verkopen op je school of werk, langs de deur of bij je groep. Geef ook een voorraadje mee aan je partner, vader, moeder, vrienden, broer, zus en vraag of ook zij aan de slag gaan voor je! Het geld dat je ophaalt kun je op je actiepagina bij de rest van de donaties zetten. Succes gegarandeerd!

Lege flessen ophalen

Ga langs de deuren in de buurt en haal lege statiegeld flessen op. Bij de supermarkt kun je deze inleveren. Stort het geld vervolgens zelf op jouw actiepagina of direct op het project dat je er graag mee wil steunen.

Persoonlijke doelen

Movember/Kaal scheren/Haar doneren

Laat staan die snor en doe mee aan movember! Of vraag mensen geld te geven om jou met een kaal hoofd te zien. Liever lang haar? Laat het groeien totdat je het kunt doneren aan het goede doel. Het geld voor jouw groep zamel je natuurlijk in via jouw actiepagina.

Weg met die ongezonde gewoontes

Gek op chocola? Verslaafd aan koffie? Drink je veel alcohol? Rook je veel? Ga de uitdaging aan om je favoriete eten/drinken te laten staan in ruil voor donaties. Zelf wat kilo’s kwijtraken en ook nog geld inzamelen voor je groep? Dat is toch een win-win situatie. Zet jouw strijd tegen de kilo’s in om zoveel mogelijk geld op te halen. Doneer per kilo of als het streefgewicht is bereikt.Tip: geef een feestje waarin jouw favoriete eten centraal staat als je actie is voltooid.

Exit smartphone

Ben jij iemand die vergroeid is met je smartphone? Sta jij erom bekend dat je altijd binnen 15 seconden terug Whatsappt en begint te zweten als de batterij dreigt uit te vallen? Dan is het een leuk experiment om een tijdje telefoonloos door het leven te gaan. Hebben je vrienden er geen vertrouwen in? Dan zijn ze vast niet bang om een hoog bedrag per dag in te zetten op deze bijzondere actie!